Cos I know... I know... I never meant to cause you no pain
And I realize I let you down
But I know in my heart of hearts
I know I'm never gonna hold you again
Phil Collins - I Wish It Would Rain Down
Престъпен акт или чиста проба изкуство ?
« публикувано на 19-02-2009 @ 8:49 pm »
фотография: “Graffiti Boys” от Колин Кейдъл
местоположение: Лондон, Англия
година: 1976
Нещата стоят така: след като направим първите си крачки, подсъзнателно, без влиянието на друг, напипваме някаква област. В която може да се развиваме спонтанно, идват ни отвътре всички неща свързани с нея, вършим ги безпроблемно. Област, в която да се развиваме… Според подбудите и възможностите ни.
Наричаме го талант. И ако не сме лишени от обща култура хора, можем да дадем пример за поне един талантлив човек в различните сфери на… изкуството (например).
А преди няколко дни с колегите се заговорихме на тема графити.
Мисля, че обикаляхме студените улички на “Хладилника”. Решихме да поспрем с диалозите (понякога върли монолози) свързани със секса и да изкоментираме грозните сгради, порутените стени и многото измършавели постройки, които често засичаме в центъра на столицата ни.
Мне, заблудих ви… истината е че на една стена прочетохме:
“*** е долна курва”
Което разбира се породи интерес у нас, коя е пък тази *** (не се заблуждавайте, не се цензурирам, много моля, просто не си спомням името на жената, затова не го пиша) и защо така са решили да я изтипосат в район, където има предимно офиси на фирми. Много неприятно, работодателя й дали няма да я привика на разпит? Или пък самия той е бил недоебан/преебан и е “заплескал” с боята/спрея върху стената…
Както и да е…
Та коментирайки тоя надпис, аз изразих възмущението си:
1) към неграмотността (често съм засичал драсканици с правописни грешки);
2) към пошлостта (хубаво де, курва… тъпо е, завърти едно: “*** сере дебели лайна” - по-гадно ще е според мен);
3) към избора на цвят (беше някакво бозаво синьо);
4) към липсата на креативност (безформен надпис, изобщо не галеше окото);
5) към многото плява, които драскат по стените (на всякакви сгради) неща от сорта на Кур, ЦСКА, Левски ОЛЕ!, Еби се, Станишев педераст (за правдивостта на последното не споря, дори подкрепям), Евреите на сапун, Фирма “Някакъв-си-травел” са мошеници и турци и т.н.;
Точка 5 е главната причина, много талантливи хора, с умела ръка и поглед над композицията, да не творят по стените, които си заслужават малко разкрасяване. Ми така де!
Трябвало да има места, където да го правят. Съгласен съм, че не трябва да се маца по училищните стени (макар и да правят визията на постройката по-яка), но пък на разни убити сгради, които имат една зверски отблъскаща гладка стена върху себе си - вдигам две ръце в подкрепа на графито-можещите.
Изградено е едно такова пост-комунистическо мнение, лишено от всякакво чувство и виждане към изкуството, че тези които рисуват графити са наркомани, безпризорни, копелдаци, развалени хлапетии, рапъри, хейтъри, скинъри, скейтъри… развалена младеж с две думи.
Но не е така!
Тия с таланта, макар и да употребяват градския сленг на отделните (изброените по-горе) групички, дори като стил на обличане да се доближават до тях, съвсем не са от онези, които просто минават отнякъде и изпердашват грозното си име или някакъв глупав лозунг, ей така - без мисъл.
Виждал съм страшно красиви рисунки по стени из Щутгарт, близо до КИА (под УНСС). Там има едни тенис кортове, при които… ей, драго ти е да гледаш.
Сега, нека не изкарваме всички творящи, абсолютно примерни младежи. Псуват, пият - няма как, пушат (сигурно и трева), бият се, ако ги погледнеш накриво, но…
Ох, стига глупости…
Кефя се на графитите! Ако наистина са такива! Подкрепям ги, стига да е нещо красиво, с идея, дето те изпълва отвърте, докато го гледаш (нищо, че може и да не разбереш какво пише/изобразява всъщност). Точно това прави един графит уникално творение - колкото по-загадъчен и неразбираем е, хахаха…
Не мисля, че всички пръскачи трябва да бъдат мачкани от полицията или другите “общински контролни органи” за това, че се опитват да вкарат малко цвят в живота на хората, блъскащи се нон стоп със сивото и мръсно ежедневие на убитите стени и сгради, затварящи битието им…
« Порастване… | ВНИМАНИЕ: Меки пишки ! » |
- alcoholia(1) art(44) attitude(113) brainfart(71) conspiracy(34) cynemaniac(95) destiny(36) detective(10) fun(193) internet(42) lifestyle(333) lyrics(10) madness(117) media(37) memories(140) mindcrush(228) moral(19) music(24) politics(49) porn(11) problems(159) quiz(12) relationship(76) school(7) sex(130) sport(10) stress(6) travel(21) war(12) webcafe(6) work(32)
- adventuring (3)
- breaking news (7)
- cynical speech (876)
- just a photography (2)
- mindcrushing art (121)
- notes from the bar (6)
- novel: a detective story (12)
- novel: the taste of bravery (3)
- play: a comedy for lunatics (7)
- play: audience in menses (8)
- questions and answers (8)
- shapes (16)
- short story: an exciting touch of a hate (3)
- table for two (4)
- those sleepless nights (12)
- those vicious rains (5)
- victoria's secrets (15)
-
Спамъри
- asktisho @ 2016-07-21
Спред, спред... :)
- legrandelf @ 2016-07-18
:) Thanks a lot! Или с други думи, благодаря сърдечно :} Spread the мълва! :))
- asktisho @ 2016-07-18
Хаха, тези клипчета са невероятни! Харесва ми, че си открил дарбата за сценично поведение и, че я развиваш! А и...
- елегантни обувки @ 2016-01-05
Страхотно клипче :) Много малко хора могат да го разберат за съжаление!
- alen @ 2013-10-29
о, дано да е едноетажна и също така любвеобилна, освен толерантна и строга... ;))
- рицар @ 2013-10-25
:) качихме стъпала, полуетажа е близо. а тя е толерантна, изчаква те строго да я заобичаш по свой си начин.
- alen @ 2013-10-24
риц (Крис), ти още ли я мъчиш тая пуста психология, пич! ;))
- рицар @ 2013-10-23
Имам и един любим цитат от Уго, ама е възможен само след голяма палермо с няколко бирички, сори, пък и...
- рицар @ 2013-10-23
"За да съдим за детето справедливо и вярно, не трябва да го пренасяме от неговата сфера в нашата, а сами...
- legrandelf @ 2013-10-20
Съвсем не - можеше линк да пуснеш. Кой гледа X-Factor?
- asktisho @ 2016-07-21
Посей семето на мъдростта си
Trackback | RSS 2.0
Като цяло графитите не са нещо лошо. Лошото е, че много често се превръща в чист вандализъм. Ако има специално оказани места за тези неща ще бъде много добре, а и трябва да има по-често съзтезания. Да се дава шанс на талантливите млади хора. Колкото повече възможности за изява им се дадат, толкова по-малко драсканици ще виждаме по улиците, които обаче ще си призная доста често ми харесват :)
Ако ми вървеше правилно изказа тия дни (откакто се качих на влака, нещо ми стана, ама ще се оправи, като спре да вали тоя сняг, хахахаха) щях по-добре да го обясня :))
Но иначе хващаш основната идея - трябва стимул и без умишлено потъпкване на явни творчески таланти :)
Е, разлика има разбира се! Написал съм за нея - казваш драсканици, но аз към тях класифицирам тъпите надписи, без идея, без цвят, без форма… сещаш се - от изброените :))
Един сносен графит обаче е съвсем друго нещо :)
Все пак не са тръгнали по църквите, парламента или университети да рисуват, но пък и те нямат нужна от някакво такова “освежаване” :)
Обаче е пълно с разни безистени или задни улички на главни булеварди в центъра, където… майката си джаса - хич да не гледаш :)) Куул е и натюрел, но неприветливо. Като че бомба е паднала там :))
Състезанията са един хубав вариант за… развитие в областта :) Все пак това е рисуване, със спрей е също толкова трудно, като и да владееш китката си достатъчно добре с молив (за графика) или четки (за темпер и/или акварел) :))
Има и други, но… друг път за тях! :)
Мерси, че се отбиваш и най-накрая превъзмогна притеснението си да удариш един коментар, хахахахаха…
За напред и по-често ще се отбивам и по-често коментари ще траскам. Сега за драсканиците… зависи , повечето от тях също са провокирани от нещо. Примерно да драскаш ,, у са Славия ”, означава, че си провокиран от фенове на Славия, защото иначе можеше за всеки отбор да пишеш. ,, Не на капитализма ”, значи не те кефи това в страната. Всичко си има причина, много са малко драсканиците, които ,, красят ” улиците и нямат никаква идея и цел :)
Като цяло графитите в всичките им видове и форми не ми допадат.Ама никак.Вярно е,че има някой наистина сполучливи,но не е този начина по който да изразиш себе си или някое моментно състояние.Държавни учреждения и частни сгради-за тях няма значение.Като им дойде музата и действат.А някой хлапета дори не осъзнават таланта си.
Има разлика м/у графити и драсканици по стените… И аз като теб съм За графитите, но съм против елементарната вандалщина. :)
Arrowsss, виж сега, че има причина (т.е. нещо ги е провокирало) - има :))
Но не включвам подобни сбирщайн комбинации, драсканици баш, към графитите :))
По дефиниция сигурно спадат към тях, но… те са си израз на вандализъм в повечето случаи.
Въпреки всичко, независимо дали им е мястото там, или не, едно по-изпипано (такова, което аз наричам графит) няма как да не кажеш УАУ :)
Усеща се не само талант, ами и нещо повече! Абе гот ти е като има такива можещи хора.
Нели е права, че повечето не осъзнават таланта си и вероятно ще се потрошат някъде без никога да се захванат сериозно с това. Вярно, ако го запазят като хоби - не е лошо, но…
Събина, знам, знам :)))
Аз разделям графитите на 2 части - хубави и отвратителни. Хубавите са тези на които се възхищавам и които си личи, че са правени от човек с ръка на художник, независимо дали е класическа картина или “абстрактен импресионизъм”. Те са израз на моментното красиво чувство възникнало у човека и той не може да го задържи у себе си, а иска да сподели с околните красотата, която чувства. Отвратителните графити са разните “курови”, “курвенски” и тям подобни надписи, както и откровеният вандализъм. Те са плод на “избуялата” агресия у индивида, кипящата злоба, която не може по друг начин да се прояви. Той до такава степен е афектиран, че трябва или да набие някого, или да строши нещо, или да “надраска” и така да получи “психическия” си оргазъм. Лошото в случая е, не че е надраскал нещо, това ще се изтрие, а че въобще се трупа такава агресия. А това е от стресовата ситуация и начин на живот. В Япония например, във всички големи компании има помещения, в които има гумени кукли на шефовете. Като те ядоса някой от шефовете, влизаш и почваш саморазправа с “гумения” шеф. След това си като нов човек ;-)
Любима тема =]
Твърдо “за” графитите!Онези красиви произведения на изкуството(!),които правят,иначе,скучния градски пейзаж,по-цветен и приятен.Лично аз неведнъж съм се спирала пред,някой просто,за да му се порадвам.
Колкото до законите,определено това не е “повреда на обществена собстевност” освен,ако под “повреда” се разбира някой да превърне порутения трафопост пред блока истинска наслада за очите.Ако не се лъжа,във Франция графитите са легализирани(може и да греша)Когато посетих Париж миналата година,едно от първите неща,които ми се набиха в очите,по пътя от летището до града,бяха изключителните рисунки по мостовете и стените.
Също харесвам и малки рисунчици.Примерно да превърнеш един знак “стоп” или шахта на тротоара в усмихнато личице.Има разни такива креативни мъници,които те карат да се усмихнеш и да се зачудиш откъде на авторите им идват такива идеи.
Стикерите са също мания.Опитвах се да правя преди време,но така и не се получи =P
А драсканиците…жалка история.Някой хора се чудят вече как да избиват комплекси.Любими са ми тези,включващи “неискам”,”незнам”-такова вдъхновение ме обзема,че… или “Обичам Мими от вход “Д”.Тази Мими,какъв човек трябва да е,че да не се хвърли просълзена в обятията на анонимния обожател?Недостойна обитателка на вход’д’-позор! xD
Хахахахахаха, Пламка!!! :)))))
Това за японците го знам, т.е. чувал съм го, че имат чучело на шефа си, за да го маризят като им се вдигне нивото на стреса.
Но не мога да не призная:
“Като те ядоса някой от шефовете, влизаш и почваш саморазправа с “гумения” шеф.”
че това ме разцепи тотално, хахахахахаха :)))))
С “гумения” шеф само на мен ли ми звучи сексуално, хахахахаха :))))
Lalwliet, това трябва да се провери (за легализацията на графитите във Франция) :)) И що не, Холандия са си решили проблема с тревоманите и любителите на женска плът, франсетата може пък за изкуството да им пука повечко :))
Във Франция яки неща се случват - легални графити, ямакашита (което не е много легализе), луди таксиджии (оф, много филми гледам, хахаха) :))
Сега се сещам, че и аз съм виждал разни такива “неща” от ежедневието, които са били включвани в разни “проекти” на техните създатели и като завършено творение изглеждат много яко :)
Виж, знака стоп не бива да бъде гаврен! Той е важен, но за капаците на шахтите - одобрявам (не че ме питат, хахаха) :))
Но и там, ако нещо се наложи след време, представи си групата работници отиват, търсят къде е шахтата и… курец, няма я :) Почват едни псувни по адрес на художника, който я е “замаскирал” :))
@pa4ito
Пламба, “гумения шеф” , а ?
КУЛТОВО !!! Хахахахаха
:-Р
@ELF
Не само на теб ти звучи сексуално Марто ! :-)))
Виж даже може да пуснеш линк “гумения шеф”=”ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ VI” !
:-))
@елф, за гумения шеф… хехе, че то при тебе какъв език да извади човек :))))
@IOVAN, абе случайно стана, ама сега като се замисля, наистина е култово :)))
А като сме на тема графити не мога да не отбележа един велик график:
Virtual Street Reality
Amazing Street Drawing
Откакто разбрах за ямакаши,се чудя по какъв параграф ги съдят(?).Хората,съвсем кротко си подскачат наляво-надясно.Сигурно им правят проблем като се спрат пред прозореца на нечия баня =P
хахах,кой знае.Всичко става със замисъл.Разни отмъстителни/предвидливи творци могат и водомерите да си маскират xD не толкова публично,но поне е полезно.
За знакът,ако мина покрай него(или друг подобен) ще го снимам да ти покажа.Самият знак не се скрива по никакъв начин,рисунката не пречи на функциите му. =]
Iovan, ясно - и ти си в кюпа на сексуалните съзнания :)) СС (накратко) :)) Хаххахахаа…
Пламка! Респект, мейт :) Точно за Джулиън Бийвър се сетих, когато Lalwliet спомена това за замаскирването на шахтите. Не че той това прави, но пък рисува по улиците и просто прави чудеса, с тези пространствените рисунки - евала му, жесток! :))
Lalwliet, от ямакаши сигурно се притесняват да не започнат децата да им подръжават и да се претрепят като неопитни.
А също и затова, че като подскачат тук-там и там и тук (като гумени мечета) се сещаш, че ченгетата (които винаги биват гаврени във френските филми, с изключение на филмите с Белмондо) не могат да ги пипнат.
Изобщо, първата част на “Ямакаши” ясно показва какви са им притесненията :) А като са притеснени, какво правят управниците - измислят глупави закони, за да се противопоставят на фобиите си. Ямакашифобия :P
А това е официалния сайт на Julian Beever
@pa4ito
Този е УНИКАЛЕН !!!
УАУ … !!! РАЗКОШшшшшшшшшшшш !
Що бе уво 1972 с котва и русалка и надпис айшето + хасан на някоя стена си е направо класика, както и като на ръката на някой ром! :)
gabfest, туй не го броим за графит :)))
Иначе е култова, да!
Или “Цецка - моя любоф!” :))
Преди време нашият бивш кмет беше стоварил новите контейнер за боклук на центъра на града.После покани всички деца да творят върху тях.Станаха мнооого красиви-едни такива шарени,весели,децата се оказаха доста изобретателни.Това не знам дали е графити точно,но идеята беше добра.Вместо да творят по детската градина например,по добре е върху асфалта,да речем.Има и друг момент,лично аз не съм виждала точно произведения на изкуството,нещо което да не заплени. Може би и затова не ги оценявам по достойнство.Ама изрази от рода”**** е анален канал”…
Ааа да, преди много години, в зората на прехода, на един от първите клюбове за “компаньонки” имаше як графит: Хуй, ма несъразмерен и надпис “Курви, върнете ми парите” ;) :))))
Ямакашитата - имах няколко съкилийника във Франция, гепиха по-високите етажи, но са пичове. А графитите като изкуство са върха. В Лос Анджелис бандите си маркираха териториите с графити. А между другото познавам един графичен дизайнер на моите годинки и като хоби драскаше графити в Москва.
Относно графитите…май ще се присъединя към мнението на всички…. Обожавам добрите графити!
Една година, не знам кога беше….бяха предоставили на хората с талант да рисуват графити колкото искат..това беше в София… много мил жест :-)))
@Viktoriya, май подлеза под НДК-то, дето вървят трамваите и тролеите го бяха дали за “всеобщо графитиране” :))
Вики, Пламка, а нямаше ли и нещо общо с метрото? Освен подлеза под ДНК-то на културата? :))
Все си мисля, че по времето на Софиянски им разрешиха да направят нещо в метрото. А може да е бил и въпросния подлез, за който говорите. Хм, не си спомням…
Само че тогава ми стана забавно - мислех си, че това е общински трик, за да съберат всички графитиращи и да ги… изловят :))))))
Ама в крайна сметка не бяха толкова подли избраниците на народа - а сега подлеза е мааааалко по-приятен за гледане, ако изобщо може да е приятна атмосферата там :)
Обичам графитите, тези, които са със стил и чувство направени. За тъпите надписи на всевъзможни глупости, не говоря. Но иначе много се кефя! Даже идеята да има специални места за графити, на които да е разрешено да се правят, да са като галерия, много ми харесва!
Та това е изкуство!
@pa4ito
Страхотни са! Много ти благодаря :)))
Да.. май беше така момчета…
Но си го спомням смътно, но все пак си го спомням…:-ДДД
@pa4ito,
сега мога да кажа че съм видяла нещо наистина страхотно.Благодаря!
Нели, всеки път като му видя на Джулиън Бийвър творенията и ми се ще да награбя пастелите, да премахна снега с един поглед (ако е такова зимно като сега де) и да се мяткам по асфалта, за да рисувам :)))
Разбира се, много математика и тренинг ще ми трябва, за да мога да докарам такава перспектива, но не мисля че е невъзможно :))
Нали? Те го човека ги е направил ;) Браво!
Нямам си и на идея за кого ми говориш,но при нещо толкова красиво сигурно и боговете ще онемеят.Аз настина се впечатлих!
А за теб не се и съмнявам,че ако решиш да се захванеш,ще успееш:)
Нели, картинките (линковете), които pa4ito пусна са творения на Джулиън Бийвър :))
Този, усмихнатия, който стои до повечето от тях (или в тях, тъй като някои са истинско пространствено предизвикателство) е автора - Бийвър :))
Запомни го, щото аз винаги му забравям името. Хубаво че има такива като Пламката, за да припомнят класните неща! :)
@Нели, si, няма защо момичета, Силата винаги е в услуга на Красотата :)
@Елф, аз винаги запазвам такива нещица в Отметките на Лисицата ;)
Хехехех, браво, Пламка! :))
Знаех си аз, че въпреки маската, Дарт Вейдър за положителни неща ползва силата! :)
Та говорите за сняг, сетих се моя познат - графичния дизайнер, след един запой (аз като студент не пиех още) се измочка (изпика) и направи зайчето от “Ну, погоди !”. Е това беше креативен графит, еко чист и временно кратък, до стопяването на снега :))))))))
О, но това е класно - пикане върху снега в разни формички, хахахаххаа :)
Аз пък все на осморки го удрям, никак ме няма в рисуването с… урина, хахахааха! :)